måndag, februari 23, 2009

Hip-Hop Samples - The Playlist

Har suttit på Spotify och grävt fram original-låtarna till några rapdängor. Det finns så sjukt mycket bra musik som jag ALDRIG hade upptäckt om det inte vore för hip-hop, som ju samplar fritt från såväl olika tidseror som genrer.

På denna playlist har jag endast grävt fram klassisk soul/R&B, inklusive storheter som Marvin Gaye, Curtis Mayfield och Isaac Hayes med flera. Men den stora behållningen i letandet av gamla guldkorn var för mig att på allvar upptäcka The O'Jays. På något sätt har jag missat dem, jag hade ingen aning om att de var sååå grymma.

The O'Jays låtar på spellistan kan man på senare tid höra på Juelz Santana (Who am I) och även i 90-talets Heavy D (Now that we found love) och Junior Mafia (Backstabbers).



En annan mycket trevlig återbekantskap var The Spinners som ju var riktigt feta. Här representerade för sina insatser för Rappin 4-tay (I'll be around) och Monie Love (It's a shame).

Vem kan glömma denna sköning från Kid n' Play klassikern, Class Act? :)



Övriga hits som kan backtrackas till låtarna på spellistan är bland annat, Jay-z/Heart of the city, Dr. Dre/Lil ghetto boy, Wu-tang/I can't go to sleep, Masta Ace/The I.N.C. Ride med mera.

Flera klassiker - t ex Isley Bros For the love of you och Isaac Hayes Walk on by - återfinns på flera hip-hophits. Detsamma gäller för William Bells I forgot to be your lover vars alla bidrag till hip-hop jag redan har lagt upp här på bloggen.

Hela spellistan är löjligt fet. Men ingen idé att jag sitter här och haussar den, ladda istället upp spellistan och upptäck själva:

Hip-hop samples

3 kommentarer:

Anonym sa...

Sweet med Donny Hathaway, det är typ min favoritlåt från Chronic. Vad det gäller resten av spellistan ska säga det jag brukar säga om all musik "If it ain't black it ain't healthy" Eller iofs det gäller i stort sett allt här livet också.. LOOOL

Elias sa...

I Forgot To Be Your Lover är nog med på min topp 10 på låtar som gjorts innan jag föddes! Blir ju tårögd :)

Johnny Bragd sa...

Lil ghetto boy är fetare än fet.

Eli du gillar ju Juelz och Who I am är ju en instant hit, men hur fet är inte originalet?! The O'Jays alltså, grymma röster, grymma texter plus att de ser ut som riktiga playas. Ser ut som att de skulle kunna slap the taste out of Chris Browns ugly mouth och sen skriva en fet låt om det.