onsdag, februari 04, 2009

16. Twinz - Conversation (1995)

På plats 16 hittar vi vad många säkert betraktar som lite av en skräll. Men då kan jag garantera att det beror på att alltför många inte ens upptäckt denna G-funkjuvel. För alla som gillar west coast hip-hop och har lyssnat på Conversation vet att det blir inte mycket bättre än så här.

Apropå hög lägstanivå, så tar den här skivan nästan hem priset. Det verkade närmast som att Warren G hade tagit fram en dammsugare och sugit upp alla de bästa influenser han kunde vaska fram ur west coast G-gunk, för att på kort tid producera två album (tidigare nämna Regulate och Conversation) som båda representerar allt som är grymt med the west coast sound. För mig spelar det ingen roll vem som står som artist, båda skivorna är Warren G’s.

Därmed inte sagt att Trip Locc och Wayniac inte gör sitt bästa för att göra skivan till vad den är, tvillingarna från Long Beach kompletterar varandra perfekt från första till sista spåret. Efter Conversation däremot, har de båda tvillingarna mer eller mindre varit spårlöst försvunna (Oldsbergare!).

Så ta mitt ord: Köp! Se till att få tag i skivan, helt enkelt. Kan dock bli svårt, då den inte finns i butik, och inte heller på Spotify. Men får du tag på ett ex och mot förmodan inte gillar den så kan jag ge dig en refund. Jag har mer än gärna flera ex i min skivhylla.

Lyssna på: Don’t get it twisted

4 kommentarer:

Elias sa...

Denna är lätt värd en hög placering! Har faktiskt inte skivan (vi hade ju våra regler om att "härmas" på den tiden). Har hittat den på E-bay några gånger... tyvärr har jag då varit broke eller inte velat betala 35 dollar för den.

Johnny Bragd sa...

Reglerna om att härmas, vad tänkte vi egentligen? :)

Anywhooo, jag kan bränna den åt dig...

Anonym sa...

Har bara hunnit med en snabbscanning av listan än så länge (ska snart kolla igenom hela - riktigt sweet idé med en nedräkning av bästa skivorna). Men jag måste bara kommentera denna plats eftersom jag faktiskt är en av de lyckliga som har skivan. Håller med att om att den är grym! Eastside LB är en av de absoluta favoritlåtarna!

Johnny Bragd sa...

Shooo Tical! Gött å se dig cuz.