måndag, januari 12, 2009

39. A Tribe Called Quest – Midnight Marauders (1993)

Oftast är det ett dåligt tecken när folk som vanligtvis inte lyssnar på hip-hop ska briljera med sina initierade kunskaper och ”unika” favoritartister inom genren. Den sortens hip-hop ska man i regel se upp för. För att ta ett exempel, ta en wannabe-chic klädaffär som ska spela en viss typ av hip-hop för att visa att man är lite hip och cool, ja då luktar det Jurassic 5 eller något annat menlöst skräp lång väg. Eller ta en förfest hos någon random snubbe, som i övrigt bara har college rock och techno i skivhyllan, som ska sätta på någon ”riktigt grym skiva” för att visa upp sin förträffligt bra smak och ”kunskap” inom hip-hop, ja då är det garanterat Mos Def (bra MC, usla album) eller Lupe Fiasco (Var är storheten? Please tell me ) som ska plockas fram. Och tyvärr är A Tribe Called Quest kanske den populäraste artisten/gruppen av alla i denna icke-önskvärda subkultur. Jag vet inte exakt vad det är som irriterar mig så fruktansvärt mycket med detta fenomen. Troligtvis stör jag mig så mycket på det för att det känns som att dessa imposters försöker ta tolkningsföreträde på saker de inte har någon aning om. Jag menar, jag gillar Andrea Bocellis greatest hits, men jag vet att jag är en amatör på klassisk musik så jag tänker inte raljera bland folk som har 5000 klassiska LP-skivor i hyllan om att Bocelli är the shiznit.

Men även om Tribe retar denna ådra i mig, så ska man alltid ge credit where credit is due. För Midnight Marauders låter helt enkelt för bra för att jag ska kunna avfärda det. Skivkonvolutet med 50 rappares ansikten var riktigt coolt och sen var Electric relaxation och Award tour två av 90-talets bästa låtar. Så hatten av till alla amatörer, dom har rätt, jag har fel.

Lyssna på: Award tour

3 kommentarer:

Anonym sa...

Eeey! Jurrasic 5's senaste "Feedback" var ju rätt grym fan, nästan bara hits rakt igenom.

Det värsta jag vet är folk som säger att dom bara lyssnar på "politisk" Hiphop och som tycker att Immortal Technique är det bästa som finns. Helt seriöst så kan jag inte förstå hur man kan uppfatta Immortal Technique som en riktig Emcee. Det är inget fel på politisk Hiphop det kan vara bra ibland. Men som Emcee så måste man kunna leverera så mycket mer än bara samhällskritiska texter.

Folk har på något sjukt sätt fått uppfattningen att alternativ Hiphop ger mer respekt, vilket det verkligen inte gör. You better come correct boi! ;)

Anonym sa...

Lupe är ju grymt, kör sin grej.Lite mainstream ja visst. Men bra :) Och Immortal är riktigt bra med

Johnny Bragd sa...

Hehe smaken är som baken. Nu har vi en som sågar Jurassic 5 och Lupe, en som försvarar Jurassic 5 men sågar Immortal Technique och en tredje som försvarar både IT och Lupe.

Men apropå politiska rappare håller jag verkligen med. En rappare som bara nischar sig till politik är lika begränsad som en rappare som bara nischar sig som gangstarappare eller vad som helst. Skillnaden är att politiska rapparen ofta är sämre! Ja du hörde!