fredag, januari 16, 2009

35. Bone Thugs-N-Harmony – BTNHResurrection (2000)

Bone Thugs är för allmänheten mest kända för den massiva crossover-hiten Tha Crossroads. Och för dem som enbart uppmärksammade Bone på den tiden kan man kanske tro att de inte gjort så mycket sen dess. Men faktum är att Bone levererat ännu fetare låtar både innan och efter. Och faktum är att det finns få hip-hop-grupper med en så trogen skara fans, och det finns ännu färre artister med en så stark katalog av musik som spänner över 15 år.

BTNHResurrection är ett passande namn för att det fick mig att återuppliva mitt gamla intresse för Bone. Efter besvikelsen Art of war hamnade Bone utanför min radar temporärt, tills min lillebror spelade den här skivan för mig, och det blev från första lyssning uppenbart att Bone var tillbaka med besked.

Även om Bones senaste skiva var bra (se t ex C-town) så är det aldrig Bone Thugs N Harmony utan Bizzy. Tycker också att Wish Bone, som annars är relativt anonym, dominerar på BTNHResurrection, specifikt på favoriterna Ecstasy och Resurrection (Paper, Paper). Och i kategorin ”Tidernas största klassiker som inte ens blev en liten hit” vinner Bone Thugs Change the world överlägset. Sammantaget är BTNHResurrection ett av Bones grymmaste album och det är definitivt den sista bra skivan som någonsin släppts på Ruthless. Eazy hade varit stolt.

Lyssna på: Change the world

4 kommentarer:

Elias sa...

Gillar verkligen denna listan. Roliga och bra val. Roligt att vara omnämnd också ;)

Anonym sa...

Måste erkänna att jag faktiskt hör till den gruppen som bara lyssnar på BTNH hits. Men skillnaden är att jag är väldigt medveten om dom och vet vad dom går för. Ska skärpa mig :) Förresten så var Change The World jävligt populär i hooden när jag växte upp, lätt en av dom låtarna jag associerar med BTNH.

Johnny Bragd sa...

Tack Eli!!

Johnny Bragd sa...

Absolut bör du checka in mer av Bone än bara hitsen. Kan meddela att det kommer ännu en Bone-skiva på den här listan, den borde du se som prio 1.

Kul att höra att Change the world nådde fram. Men i pop-media hände inget. Den kom inte ens Top 100 på Billboards singel chart och spelades knappt på radio vad jag förstår... borde ju varit en ny Crossroads, med Grammy awards, TRL och allt annat smetigt..