fredag, januari 23, 2009

28. Nas – Illmatic (1994)


Illmatic är sannolikt den mest kritikerrosade hip-hopdebuten genom tiderna. Nas betraktades lika mycket som poet som rappare, och skivan innehåller en "Who's who of dope 90s producers"; Large Professor, Pete Rock, L.E.S., Q-Tip och DJ Premier.

Illmatic är ett skolexempel på att det är smartare att göra ett kort album där man som lyssnare aldrig rör fjärrkontrollen. Om bara Nas hade följt denna gyllene regel genom hela karriären kunde It was written och I am... varit lika stora klassiker som Illmatic.

Illmatic hade 10 spår, 9 låtar och 1 intro. Inga bottennapp. Bara grymma beats och grymma rhymes. Behöver det vara svårare än så?

Lyssna på: One love

4 kommentarer:

Anonym sa...

WTF!! Seriöst plats 28? Detta är fan illamtic ska utan tvekan topp tio!! Fan måste ut o ta luft nu bara på grund av detta :)

Johnny Bragd sa...

Haha det var på tiden att det blev lite invändningar på listan. Jag visste att just denna skulle väcka den känslan, många skulle nog ranka Illmatic som nummer ett! Och ju närmare Top 10 jag kommer desto mer lär åsikterna gå isär... jag tycker Illmatic är fet som fan, men jag tycker att det finns 27 album som är bättre, väl medveten om att det går tvärs emot majoriteten av andra med koll på hip-hop. Men vem vet, kanske inte Nas har sagt sitt på den här listan ändå? ;)

Anonym sa...

Så vaddå du tycker att det finns en annan Nas skiva som är bättre än Illmatic?

Johnny Bragd sa...

Det återstår att se... ;)

I inlägget skriver jag att I am och It was written inte är på samma nivå som Illmatic. Det lämnar inte så många andra kandidater. Men jag kan säga att det inte är Nastradamus :)