fredag, januari 30, 2009

21. Nas – Stillmatic (2001)

Väck inte den björn som sover.

“They thought I’d make another Illmatic, but it’s always forward I’m movin’, never backwards, stupid, here’s another classic” rappar Nas på introt till Stillmatic. Och om du frågar mig är Stillmatic en ännu större klassiker än Illmatic!

Efter totalfloppen Nastradamus och ett sjunkande intresse i största allmänhet riskerade Nas att falla i glömska i början av 00-talet. Men beefen med Jay-Z fick Nas att tända till. Med Takeover sparkade Jay-z på Nas när han låg ner, men Jays attack visade sig vara en blessing in disguise för Nas. Jag skulle till och med vilja påstå att Nas kan tacka Jigga för att ha räddat hans karriär. För det fick honom att ta fram den riktiga Nasir Jones och lämna larviga Tony Montana och Nostradamus gimmicks bakom sig. Den nyfunna gnistan medförde också att Nas i ren revanschlusta gjorde sitt bästa album i karriären.

Som en bonus gick han dessutom segrande ur en av de mest klassiska rap beefs någonsin. Vid sidan av Ether var min personliga favorit i hela biffen freestylen H to the omo, över Eric B och Rakims Paid in full.

Lyssna på: Stillmatic (intro)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hmm asså jag så många känslor kring detta att det skulle vara för mycket att ta upp. Men jag håller med om att det är en riktigt bra skiva o att det väckte Nasir till liv igen. And jupp han vann beefen lääättt! Men när jag tänker på lyriken så måste jag säga att Illmatic är bäst!

Nedräkningen blir mer o mer intressant varje dag. Tar lite tid o smälta att Nas inte är med på topp 10 bara ;)

Johnny Bragd sa...

Riktigt kul att du följer listan och alltid har kommentarer, ris och ros. Kanske kommer jag ångra stort om nåt år att jag inte ens satte Nas på Top 20 :// ... Nas är nog en av de fem bästa MCs ever i min bok, men jag tycker fortfarande att det finns bättre album... lyssnar faktiskt på The lost tapes nu, en riktigt förbisedd skiva..

Anonym sa...

Som sagt ingen Nas på topp10. Han är number1 for me. Spännande att följa din lista.

Johnny Bragd sa...

Tack Linn! Kul att du följer listan.

Gällande Nas utanför Top 10 så tycker jag att om man ser till Nas body of work skulle han utan problem hamna på en Top 10, kanske så högt som Top 4-5. Men de där albumen där allting sitter perfekt, där finns det några som smäller högre i min bok...