onsdag, januari 14, 2009

37. Naughty by nature – Poverty’s paradise (1995)

Naughty by Nature är mest kända för sina hip-hop anthems, O.P.P. och Hip-hop hooray. Starkast intryck på mig har Everything’s gonna be alright (aka Ghetto bastard) gjort – en låt som jag håller som en av världens 10 bästa låtar någonsin. Men med det sagt, Naughtys bästa album var ändå Poverty’s Paradise. Albumet saknade inte heller bangers; skivan levererade bland annat Craziest, Feel me flow och Clap yo hands, dängor som håller anthem-klass dem också. Men skillnaden på Poverty’s Paradise, det självbetitlade genombrottsalbumet och uppföljaren 19 Naughty III, är jämnheten.

Och jag måste säga att Treach var på sin peak här, även om jag bara uppfattar max 8 bars av 16 i varje vers han spottar. Förutom på ett par låtar där han använder ett lite mer konventionellt flow (som på t ex Everything’s gonna be alright ovan) så kan jag aldrig hänga med i texterna, trots att jag hört dem tusen gånger. Det krävs en enorm breath control plus att man måste hålla tungan rätt i mun för att kunna klara av att rappa med när Treach börjar spotta sina sex-laxar-i-en-laxask-texter. Och jag utmanar er alla att ens försöka - jag har copy-pastat första versen i klassikern Feel me flow nedan.

Och när man dissekerar innebörden i texterna är de inte ens speciellt feta. Men ändå låter det så jävla bra. Och det är yttterst få som har den förmågan, men Treach har den. Vinnie däremot, ja, det får man nog se som en av historiens mest överflödiga sidekicks/hypemen.

Lyssna på: Feel me flow



You 'bout to feel the chronicles of a bionical lyric
lyrically splittin dismissin
I'm on a mission of just hittin
now it's written and kitten hittin wit’ mittens
I'm missing wishing man listen
I glisten like sun and water while fishing.
Bust the move and then swerve
Serve words with nerve embedded I said it word
Damn, you nerd man, you heard
Coming from the town of Illy and alleys are
full of Phillies and Rallys suckers get
Silly as Sally then found in alleys, I'm rowdy really

So here we go now,
Holla if ya hear me though, come and feel me flow…

1 kommentar:

Elias sa...

Håller med om vartenda ord!!!