lördag, september 26, 2009

Introducing the intros

Fick ett grymt bra tips av I'llalws'Luvya! att göra en lista på alla feta hip-hop intros. Så då kör vi.

Jag räknar bara album intros, spår 1 helt enkelt. Jag har alltid tyckt att skits mellan låtarna bara urvattnar och irriterar helheten på album. Och don't get me started på skits som rent tekniskt är på samma spår som en riktig låt. Att behöva spola typ en minut för att komma till musiken, hur tänker man då? Albumintros däremot, det är en helt annan breed. Gjort rätt sätter det tonen för resten av albumet på oförglömliga sätt. Som t ex Gooodie Mobs übermegaklassiker Free sjungen av Cee-Lo.



Arguably historiens bästa intro, tied med You may die. Fick gåshud och rysningar av den här 1995. Får gåshud och rysningar av den här 2009. Albumet med det passande namnet Soul food - hela skivan är food for my soul - är också ett av historiens bästa. Allt annat vore fel när introt är så här bra.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Som sagt här får man massvis med schooling. Skulle du bli förvånad om jag säger att jag inte äger en enda Goodie Mob skiva!.... Bitch What???!! Skulla lyssna in mig och återkomma med rapport. Ord!

Johnny Bragd sa...

Den enda Goodie mob skiva du behöver är Soul food. Efter debuten tappade de alla koncept i ett rasande tempo tyvärr. Organized noize var som fetast här, vad som hände sen med goodie mobs beats and rhymes är fullständigt oklart.

Å andra sidan bör du införskaffa Soul food ASAP för den är helt fantastisk.