torsdag, september 17, 2009

Everyday a star is born

Lyssnar igenom Jay-z latest album. Som det brukar vara när Jigga släpper ett album så är det höga toppar och djupa dalar. Och det är ett riktigt bra betyg. Att det är som det brukar vara alltså. Alla Jiggas album har varit iskalla ända sedan The black album, ett album som f.ö. blev aningen underskattat pga de sjukt högt ställda förväntningarna på Jays "retirement album". Så när Blueprint 3 slutligen droppar är min spontana reaktion när jag lyssnar på skivan att det åtminstone inte är en skam att albumet bär the blueprint name. Tiden får visa om albumet är grymt eller endast bra för att vara middle aged Jigga.

Skivan innehåller hits som Run this town och Empire state of mind. Men skivan innehåller också riktiga bottennapp som t ex en Forever Young cover som låter som om DJ Sammy brutit sig in i studion.

Min absoluta favorit off the bat är A star is born, en låt som har en riktig innebörd och som ger shout-outs till andra rapartiser, ett grepp som jag ALLTID har ÄLSKAT.



Kanye du är förlåten så länge du fortsätter producera sånt här guld.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Har inte lyssnat på den nya skivan ännu, har varit fett upptagen med annat nuförtiden än musik. Uppsalas studentliv är föööör consuming helt enkelt!! :).. Men att alla jigga plattor sedan Svarta Skivan skulle vara iskalla, håller jag absolut inte med om (asså Kingdom Come var ju skitkass!!!), och att att Black Album skulle vara underskattad pga hans retirement är också inte något jag kan samtycka om! Tycker personligen det är en utav hans bättre album, och jag tror dom flesta håller med om det (jag fattar att du tycker det med) men att det inte skulle vara uppfattat på det viset "mainstream" förstår jag också! Well vem fan bryr sig om vad idioter som i vanliga inte pumpar HipHop, tycker om HipHop?... Det är ju vår åsikt som räknas i slutändan! Vi som konsumerar och lever för musiken, Jack!

Johnny Bragd sa...

Med iskall menar jag förstås usel, men Kingdome Come är vi iaf 100% eniga om. Inte bara Jiggas sämsta skiva ever. Kanske den sämsta skivan ever, punkt. =)

Uppsala alltså?? Shit va grymt! Minnen... är det fortfarande Snerikes som äger tisdagar och fredagar? Stockholms äger torsdagar? Eller har BJ och Saluhallen etc konkurrerat ut studentnationerna? Iluvrnb borde ha en skön filial i Uppsala och spinna skivor på nationerna, schoola kidsen i lite real music ;)

Anonym sa...

Du har helt rätt om Snerkies och Stocken, emn jag vet inget om saluhallen. Jag diskuterat detta med E ganska kort, men jag hoppas att vi ska kunna styra upp något, segt att det mesta ligger i mina händer iom att jag bor här numera... Ps: snacka om missförstånd på "iskall" LOL!.. Bra iaf att vi e på samma våglägnd :)

Johnny Bragd sa...

Självklart är vi det ;) Om ni spelar i UPS är jag där på en sekund.