måndag, september 07, 2009

23:55 instrumental youtubande...

Många dagar avslutar jag med planlöst surfande... snubbla på den här gamla klassikern av Shurik'n, Samurai, i instrumental version.



Letade också efter originalet. Det var tydligen en snubbe som heter Bruno Coulais, en fransk filmkompositör, som gjorde originalmelodin som motiv till en fransk miniserie från 1995 som hette La Rivière Esperance. Originalet är med andra ord för obskyrt för the internets, too bad. Men det är hip-hop at its finest, vaska guldkornen ur sanden.

Vet också att Ken använde samma sample på Mitt hem blir ditt hem skivan. Jag antar att han inte kollar på franska miniserier så med den slutsatsen kan man väl ta för givet att han också diggar Shurik'n?

När jag ändå är igång får jag väl slänga in ett par till grymma låtar av Shurik'n för er som inte checkat in honom ännu...


... liberté, égalité, fraternité...

2 kommentarer:

Elias sa...

Om inte Ken, Petter och alla andra svenska rappare inte lyssnade på fransk rap i slutet av nittiotalet blir jag väldigt förvånad med tanke på att beatsen lät sjukt franska. Om dom inte gjorde det så måste ju i alla fall Kitigai gjort det!

Johnny Bragd sa...

Absolut. Svensk hip-hop från den eran känns mer eller mindre som en copy-paste på L'ecole du micro d'argent.