lördag, juni 13, 2009

Déjà choke

Sportgudarna är brutala och ondskefulla karaktärer. De öden som de ger vissa lag är för cyniska för att vara slump.

Recap 2009 NBA Finals Orlando Magic vs L.A. Lakers, oops förlåt jag menar 1995 NBA Finals Orlando Magic vs Houston Rockets



Orlando blåser bort en ledning, missar straffkast i slutsekunderna som kan stänga matchen och låter bortalaget sätta en game-tying three i fjärde kvartens slutsekvens, och i overtime vet alla att det är över på förhand, chansen är förbi. Låter det bekant? Det hände i torsdags, precis som för 14 år sen. Enda skillnaden är att Nick Anderson på straffkastlinjen bytts ut mot Dwight Howard och Kenny Smith bytts ut mot Derek Fisher.

Själv har jag genomlidit två finalförluster med mitt Knicks så jag vet känslan. När segern väl kommer till slut kommer det bli ännu skönare just därför. Åtminstone hoppas jag det, I am still waiting... men faktum är att jag tycker inget lag någonsin borde få vinna utan att ha upplevt förkrossande tunga motgångar på vägen dit, allting annat vore alldeles för enkelt och ett trots mot sportgudarnas regelbok.

Just nu känns det inte som att Lakers vinner NBA Finals, det känns som att Orlando förlorar den. Och Kobe vinner så till slut sin Finals MVP trots att han chokar gång efter gång i finalen. Kolla in Bryants stats i sina senaste 3 finaler, i jämförelse får han Allen Iverson att framstå som en pass-first guard med enastående hög field goal percentage:

2004 Finals (five games): 113 FGA, 25 FTA, 38.0 FG percent
2008 Finals (six games): 131 FGA, 49 FTA, 40.5 FG percent
2009 Finals (four games): 112 FGA, 36 FTA, 42.9 FG percent

Helt osannolikt att detta är Finals MVP i världens vackraste sport.

1 kommentar:

Gastro sa...

Jag har fortfarande hopp! Orlando spelar bättre borta och under press, i G2 visade dom ändå att det går att slå Lakers. Hade varit 3-1 om 2 små saker (Lee's alley och Howard's FT) satt som det skulle. Vi tar dem, vinden måste vända snart.

Van Gundy > Jackson. Problemet är bara att spelarna underpresterar, hur många TO kan man göra, seriöst? In med Johnson, han har gjort bara 3 på hur många matcher som helst.

Förlusten med det stora F:et var katastrofal och jag fattade inte varför man agerade som man gjorde.

- Nelson mot Fisher i hela fjärde, come on!
- Ingen medveten foul mot Fisher, come on!
- Alla muthafuckin' turnovers, come on!
- Howards FT, come on!
- Fortf. ingen press på de med 5 fouls i fjärde/OT, ingen pick n' roll/prestationer för att dra fouls på Gasol, Odom och Bynum, come on!
- Pietrus som satsade själv utan att passa ngn lagkamrat vid de sista 5 sekunderna, come on!
- Bryants armbåge i Nelsons face innan Fishers andra trea, COME ON!

Nelson lyfte laget med sitt enkla spel i fjärde, jag vet, men Alston har erfarenheten, är snabbare och är snäppet längre. Och domarna är hemska.