måndag, juni 08, 2009

Be like Mike?

Not gonna happen.

Såg Orlando mot Lakers Game 2. Den här serien är inte över. Tro mig. Orlando är det bättre laget. Det kommer avgöras i Staples Center, så mycket kan jag säga. Men tyvärr har de nog grävt ett lite för djupt hål.

Men det här inlägget handlar inte om Orlando. Det handlar om Michael Jordan wannabes.

Det vore ju mer eller mindre kriminellt av mig att kalla Kobe Bryant för överskattad. Han är ju kanske planetens bästa basketspelare, eller det är åtminstone vedertaget att det står mellan honom och Lebron James. Men ju mer jag ser av Kobe desto mindre imponerad av hans storhet blir jag.

För det första tror jag att jag aldrig sett en match där Kobe skjuter bättre än 50% from the field.

För det andra bär han inte ett lag på samma sätt som Lebron eller ens Wade. Lebron tar ett uselt lag till ligans bästa record utan att klaga över dålig backup och Wade tar ligans sämsta lag till playoffs utan att klaga på att Riley inte ger honom några bra team mates. Kobe däremot missar playoffs utan Shaq 2004 (trots lagkamrater som Lamar Odom och Caron Butler) och förlorar sen två år i rad i första rundan mot Phoenix. Istället för att se sig i spegeln begär Kobe då en trade, och inte förrän Memphis ger bort Pau Gasol helt gratis så når Lakers långt i playoffs, där Kobe chokar mot Celtics i finalen. (Sidenote 1: Av samma skäl som Wade och Lebron på egen hand kan ta sina lag till playoffs, av samma skäl vill jag INTE ha Cris Bosh i Knicks för ett maxkontrakt eftersom han aldrig kan få Toronto att lyfta).

För det tredje, någon clutch shooter är Kobe sannerligen inte, det här är en myt som många av de största stjärnorna ofta får gratis, trots att de absolut inte lever upp till det i verkligheten. Kolla bara in 82games.com så ser ni Kobes game winning shot %. Gamewinning shot definieras som ett skott som tas med mindre än 24 sekunder på klockan och laget i underläge med 1 eller 2 poäng. De senaste 5 åren har Kobe tagit 56 såna skott och satt 14, för en högst icke-imponerande 25%. Att jämföra med Eddy Curry (!!) som satt 5 såna skott på 7 försök (71%). (Sidenote 2: En annan tokmyt är att Chauncey Billups är Mr Big Shot, som endast har satt 16%, 6 av 37. Listan innehåller en hel del surprises.)

Hur man vänder och vrider på det är Kobe sannerligen ingen Michael Jordan, that's for damn sure.

Ta bara en titt på Lakers sista possession från gårdagens match. Game tied, the ball in Kobe's hands.



Hela Magic VET med 100% säkerhet att egot Kobe kommer att ta sista skottet oavsett vad som händer. Därför anstormar hela laget Kobe för en quadruple team och Hedo kan blocka Bryant from behind trots att Lamar Odom, Trevor Ariza och Derek Fisher är WIDE OPEN. Seriöst ta en titt, alla tre är lika öppna som 7-eleven. Men passar Kobe? Not a chance. Ta en titt på 82games.com igen och ni ser i samma tabell att Kobe endast har en enda game winning assist de senaste 5 åren, att jämföra med Lebron t ex som har 6.

Kobe kunde ha lärt sig ett och annat av MJ, som hade tillräcklig killer instinct och samtidigt förtroendet för sina lagkamrater att expect the double team, draw the double team - och passa den öppna lagkamraten:



Med allt det sagt. Kobe ser ut att ta titel nummer 4 och går till historien som en av the all time greats. Men nämn för den skull aldrig Michael Jordan i samma andetag som Kobe Bryant, för det är bara ignorant.

2 kommentarer:

Theo sa...

Haha jag satt just och såg på hela serien 60 greatest playoff moments på youtube så jag såg nyss det där Steve Kerr-skottet... när jag ser lite klipp kan jag känna att det är synd att mitt basketintresse varit noll senaste 10 åren ungefär, men om Knicks ändå har sugit så kanske jag inte har missat alltför mycket ändå :)

Gastro sa...

Mycket välskrivet. Såg game 2 och det finns stunder som är så jävla frustrerande med Magic. Precis när de håller på att få en 7,8,9-0 run, studsar bollen off the rim hela tiden. Det var riktigt små marginaler, jag önskar att Lee satte alley-oopen. Samtidigt kan jag inte förstå varför man inte attackerade Odom lite mer när han hade 5 fouls med 5+ min kvar. Tycker att Lakers eliminerar Howard från matchen riktigt bra, så det krävs fler likadana insatser av Lewis och Turkoglu. Bra att de tog sitt ansvar och fokuserade. Pietrus obalans och orytm var orsaken till att Lakers vann till slut. Han har en riktigt bra defense och Redick är helt enkelt kass.

Magic saknar en guard, fy fan, någon Iverson-typ som kan driva in i paint, skapa ytor och sätta bollen + en ev. foul. Alston är bra, men han missade för mycket. Jameer är på gång, men fortfarande helt ur rytm när han skjuter och när han försvarar. Johnson - för långsam.

Tänkte också under matchens gång hur svag Kobe är, LeBron är mycket bättre. Kobes styrka är snabbhet, filmningar och accuracy, inget annat. Medan Lebron är så komplett som spelare.