lördag, maj 23, 2009

"Kobe doin' work" review AKA Go Nuggets!!

Har just speed-kollat på Kobe Bryant dokumentären av Spike Lee. Eller snarare snabbspolat mig igenom filmen i ren disgust. Inte nog med att den bekräftar min bild av Kobe som helt konstruerad, för att inte säga fake. Tyvärr cementerar den även Spike Lee som en usel regissör (har han gjort något bra sen Malcolm X?) vilket är extra sorgligt eftersom han i brist på större stjärnor är the face of the New York Knicks.

Idén till filmen är en kopia (kanske finns det ännu fler förlagor?) av Zidane-filmen som kom för några år sen, där ett tiotal kameror specialstuderar en enda spelare under hel match. Filmen är en enda lång propaganda-rulle som förljuget försöker få Kobe att framstå som en omtyckt ledare i Lakers omklädningsrum. Det är också märkbart hur uppenbart det är att Kobe är medveten om att alla kameror är på honom för dokumentären och att han därmed anstränger sig extra mycket för att framstå som the perfect teammate. Allt jag kan se är att han mentalt är så långt ifrån resten av lagkamraterna att de inte ens vet hur de ska reagera när han talar till dem. Faktum är att Michael Jordan var likadan. Icke-omtyckta lagkamrater som är på en annan planet än lagkamraterna. Och det är inget fel i det. För detta uppvägs av att deras enorma talang och mordiska vinnarmentalitet gör att laget bara har ett val: Följ i ledarens spår, eller byt lag. Och det är just därför jag blir extremt besviken på denna dokumentär. Jag hade föredragit att se en dokumentär om den riktiga Kobe. Inte denna sockersöta version. I officiella sammanhang framstår Kobe som totally void of anything resembling a real personality, så han måste fylla tomrummet med manér och stereotypa ledarskapskvaliteter. Ska Spike verkligen göra en dokumentär om en arbetsnarkoman som lagkamraterna faktiskt tycker om, varför inte göra en dokumentär om Lebron James eller Kevin Garnett? Eller till och med Ron Artest, det hade i alla fall varit sevärt.

Kobe "coachar" i halvtid (4:03 och framåt)

When in Rome (Kobe är allas bästa kompis på lokala språken)

I min bok är Kobe världens bästa spelare under 00-talet (nu visserligen past sin prime och passerad av Lebron, men hittills under 00-talet bäst utan tvekan). Och fick jag välja en spelare att hålla bollen sista 24 sekunderna av en match skulle jag välja Kobe alla dagar i veckan. Men den här filmen har bara fått mig att hålla på Denver ännu mer i playoffs. Har aldrig sett ett så färglöst och tråkigt lag som detta Lakers. Laget verkar så boring att dem får monstertråkiga Spurs anno 1999 att framstå som legendariska Bad Boys Pistons anno 1989.

Nej tack Spike Lee. Det här är definitivt en must-miss. Min recension renderar i 0 bollar av 5 (pause ;). Du kan cancellera din courtside seat i the garden, för du trivs uppenbarligen bättre med att slicka gold and purple @ss.

Oh yeah, btw, go Orlando. Lebron to NY Knicks 2010. Keep hope alive!