torsdag, maj 28, 2009

Barry White saved my life...

... and if Barry White saved yo life, or got you back with yo ex-wife, sing Barry White (Barry White) It's alright!



Dags för en throwback, en true classic, en riktig tribute. 100% Colombian av Fun Lovin Criminals. När jag bodde i Nice 1999 lyssnade jag den här skivan sönder och samman. Och nyligen har jag re-discovered it. Faktum är att skivan är ett av få botemedel mot min iPod-curse. Det här albumet är sjukt bra helt enkelt. Perfekt för lugna dagar. Perfekt för förfester. Efterfester. Middagar. Och perfekt för "me-time".

En blandning av lugna låtar och rockiga låtar. Och alltid med cocky confidence och grymma texter. Som t ex Big Night Out:



I got supermodels on my D!

Man kan inte tänka på FLC utan att tänka på New York. Sköna street tales där gränsen mellan verklighet och dikt är oklar. Coolaste bandet från NYC ever. Bara Strokes som konkurrerar. Up on the hill:



Ännu en skön video... 100% Colombian är nothing but hits, I'm telling you. Korean Bodega:



Efter den här skivan har jag inte riktigt tänt till på det FLC gjort. Men kanske har jag fel, please enlighten me om deras tre efterföljande skivor egentligen är bra och jag bara inte gett dem en chans.

Jag skulle behöva en ny 100% Colombian. Så kära bloggläsare, snälla släng in ett par tips på sköna (otippade) skivor från sena 00-talet. Jag behöver nämligen fler huvudvärkstabletter till min iPod.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jeez! Minns första gången jag hörde låten om Barry White och hur jag tänkte: WTF är detta? Hehe den är ju så sjuk.

Jag har några tips på album som kanske skulle vara intressanta, dock är nästan ingen av dom från sena 00-talet.

Dilated Peoples - 20/20: Bra skiva som inte alls är så känd, tyvärr.

Jurrasic 5 - Feedback: Som jag tidigare nämnt grym skiva.

Masta Ace - Disposable Arts och A Long Hot Summer: Du har säkert dom här skivorna redan, men värt ett försök.

Tracey Lee - Many Facez: Från 1997 ganska hittig skiva som Christopher har gästat på.

Talib Kweli: Right About Now och Liberation, Låten Ms Hill är en storfavorit från den först nämnda skivan.

NYG'z - Welcome 2 G-Dom: Preemo producerad NYC rap... Du vet!

Hoppas du finner något värt att lyssna på. Sjukt jobbigt att vara utan bra musik.... 'Cause when it hits you feel no..

Johnny Bragd sa...

Tack för tipsen!!

Har börjat checka in NYGz, Preemo kan ju aldrig gå fel... fanns inte på Spotify men Youtube ser ut att ha en hel del. Första intrycken takes me back till när rapmusik lät som rapmusik.

Ska checka in Talib också, har inte lyssnat in mig på honom trots att han ska vara bra enligt många...