söndag, april 05, 2009

Canal megalol

Sitter och kollar på TV och ser reklam för Canal Plus och deras Allsvenskan-sändningar, och drar slutsatsen att vad som händer utanför Sveriges gränser räknas tydligen inte i reklamvärlden. Hur ska man annars tolka Canal Plus skamlösa plagiat av HBO's reklamslogan?

För er som inte vet så är HBO den amerikanska versionen av vad Canal Plus är i sina våtaste drömmar, och HBO använder sig sen lääänge tillbaka av en payoff som lyder:

It's not TV - It's HBO.

Man vill ju inte vara sämre, så helt logiskt då att Canal Plus använder sig av denna banbrytande payoff:

Canal Plus - Mer än vanlig tv

Jag gissar att de överbetalade någon creddig reklambyrå med en mille eller två för denna pinsamma stöld. Inte minst är det pinsamt eftersom HBO är i exakt samma bransch. Ungefär samma som om Burger Kings nya reklam skulle landa i att Usher sjunger I'm likin' it.

Och som att inte det vore nog så har Mix Megapol rippat HBO (och in a way Canal Plus) också:

Mix Megapol - Inte vanlig radio...

Får man gissa att en copywriter som älskar Sopranos och undermedvetet har HBO i tankarna kläcker denna reklamslogan på en kaffepaus och att reklambyråns "hårda arbete" ledde till att de kunde dega in någon mille här också?

Men apropå Canal Plus måste jag ställa mig frågan, vad är kanalen egentligen till för? Först ska jag erkänna att jag en gång i tiden abonnerade på Canal Plus. Zlatan hade just gått till Juventus. Plus att det var det på den tiden enda källan till NBA (om än bara en match i veckan, stort lol, nu finns det tack och lov NBA League Pass). Men detta är 5 år sen. När C+ faktiskt var ett sätt att få mer än vanlig tv (pun). Numera regerar nedladdning medan alla vanliga kanaler har steppat upp sitt utbud på sportsidan, och de dagar då Canal Plus hade TV-serier som C+ tidigare hade en edge på övriga kanaler (Simma lugnt Larry, Six feet under etc) är sen länge förbi eftersom de stora svenska kanalerna ofta bara ligger någon månad efter USA, så även icke-nedladdande människor (finns dem?) blir nöjda och glada. Lägg därtill att nuförtiden har C+ till och med reklam. Så år 2009 är då min fråga vem f@n behöver en betalkanal á 200 spänn i månaden för att visa skåpmatsfilm och lite helgfotboll? Och varför ville TV4 betala 3 miljarder kronor för denna döende affärsidé? Jo just det ja, för att Canal plus är mer än vanlig TV. My bad.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hahahha!! Lite pissed off lr? Fan jag kollar typ ALDRIG på tv. För mig är hela konceptet totalt meningslöst idag! Vill ha min Jack Bauer-dos on demand!

Anonym sa...

Dööh förresten hur ska man göra nu då med Ipred-lagen och allt! Kommer dom jaga oss, småfisken, som laddar ner Entourage lr?

Johnny Bragd sa...

Jag tror att man främst ska undvika att ladda ned film, och allra främst typ Arn, eller annan svensk skit. Kanske man även ska kunna undvika studioalbum från svenska artister.

TV-serier tror jag är lugnt. Det är oklart vem som ska claima rättigheterna i från Sverige då. Jag menar ska SVT göra ett case för att man laddar ned Entourage istället för att se det på deras sändningar? HBO tror jag inte orkar bry sig om just svenska nedladdningar, jag menar de har väl större problem på andra mycket större marknader där det är deras tittarsiffror som påverkas...

Men allt verkar ju väldigt oklart. Brukar bli så när lagarna skrivs av folk som inte har någon koll på det som de ska lagstifta om...