tisdag, augusti 28, 2007

Reklam på "engelska"

Har ingen fjärrkontroll för närvarande så jag kan inte byta kanal i reklampausen, orkar givetvis inte resa mig, och då har jag kunnat spana in lite reklam för första gången på länge. Finns det något värre än reklam av svenskar, för svenskar, men som är på engelska, för att ge känslan av en internationell/cool touch? Ibland blir det så pinsamt att man nästan inte står ut... tänker allra främst på OnOff-reklamen där ett gäng superhjältar ska installera kundernas diskmaskiner och där karaktärerna ska tala engelska med amerikansk dialekt för att linda in allt lite coolt och få tittaren att glömma bort hur mycket reklamen suger i övrigt... ungefär som att vi inte skulle märka att det var kass, inte förstå eftersom det är på ett annat språk... det är så uselt att jag nästan överväger att resa mig ur reclinern (bara nästan)... och när det inte kunde bli mer pinsamt så dyker en avdankad Vita lögner-skådis upp och agerar överklassbritt i en Läkerol-reklam!

Här är min syn på det hela, på svenska:

VI TROR INTE FÖR EN SEKUND PÅ ATT DE ÄR ICKE-SVENSKAR, DE HAR SÄMRE UTTAL ÄN MIN ENGELSKALÄRARE PÅ MELLANSTADIET, OCH ÄVEN OM JAG HADE GÅTT PÅ DET SÅ BLIR DET ÄNDÅ INTE COOLARE AV ATT DE PRATAR ENGELSKA!!!!!

Om de här reklambyråerna har fått sina fakturor betalda kan jag bara säga LOL.

Inga kommentarer: