lördag, januari 30, 2010

What is a man?

Bragden fyller år. Alldeles för många år... får tänka som Mark Twain, "Age is an issue of mind over matter. If you don't mind, it doesn't matter." Eller var det R. Kelly som sa det? Oops sorry det var uncalled for.

Det har blivit dags att se sig i spegeln och ta reda på om man hunnit bli en man. Det här tar jag reda på genom att använda mig av The Four Tops definition av en man.



The Four Tops:
A man can walk proudly,
Down in the street.

Johnny Bragd:
Absolut kan jag det. Speciellt om jag har hörlurar, då tror jag att jag är med i en film och att musiken är soundtracket. Speciellt om jag lyssnar på typ Moment of truth eller All eyez on me.

The Four Tops:
A man’s not ashamed of what he believes.

Johnny Bragd:
Aldrig någonsin. Kanske det bästa med att bli äldre. Bryr mig inte det minsta om att ha rätt åsikt. Enda svaghet är nog att ibland har jag fel åsikt bara för att piss people off. En egenskap som jag märkt att många män åldras med precis som ett gott vin, fast i omvänd ordning. Känner mig mer och mer som en man här.

The Four Tops:
He knows how to laugh,

Johnny Bragd:
Absolut. Check. 3 for 3. Vilken start!

The Four Tops:
He knows when to cry.

Johnny Bragd:
Nej. En weakness. Gråter aldrig (nästan).

The Four Tops:
He knows how to to live.

Johnny Bragd:
Indeed. Har aldrig en tråkig stund på en dag. Nånsin.

The Four Tops:
He’s not afraid to die.

Johnny Bragd:
Skojar du? Livrädd. Jag är övertygad om att döden och dödsångest styr hela världen. Vi har alla bara olika sätt att hantera den. Den som säger nåt annat lurar sig själv, döden luras inte av någon.

The Four Tops:
A man searches,
For the key to success.

Johnny Bragd:
Check. Being broke is childish and I'm quite grown.

The Four Tops:
He’d rather be sure,
Than take a wild guess.

Johnny Bragd:
Absolut. Men är jag inte säker tar jag en vild gissning och får det att framstå som jag är säker, så som alla män gör, snackar om skit vi inte har en aning om, samtidigt som man försöker keep a straight face. När ska någon syna bluffen?

The Four Tops:
He knows how to love,

Johnny Bragd:
Check. Speciellt mina hundar. Och familj. Var nu inte upset att jag skrev det i den ordningen ;)

The Four Tops:
He knows how to hate.

Johnny Bragd:
Bara om någon verkligen förtjänar det.

The Four Tops:
He knows when to move.

Johnny Bragd:
Inte säker på vad de menar här. Men jag svarar ja, självklart vet jag det.

The Four Tops:
And he knows just when to wait.

Johnny Bragd:
Igen. Självklart. I'm a man.

The Four Tops:
A man can be angry,
& still hold his tongue

Johnny Bragd:
No problemo. Jag kan tune out bullshit. Finns en enkel lösning på det här problemet. Identifiera alla idioter i samhället. Umgås inte med dem.

The Four Tops:
A man don’t give up
Till the battle is won.

Johnny Bragd:
Sant, om jag bryr mig om vad det är för battle. Goldeneye N64 multiplayer? Absolut. Singstar? DGAF, VBS (dat's internetz for don't give a fuck, vem bryr sig).

The Four Tops:
He knows how to win,

Johnny Bragd:
Jag säger som Chris Jericho "jag är bäst i världen på det jag gör". Ta det som du vill.

The Four Tops:
He’s not ashamed to lose.

Johnny Bragd:
Ashamed? Alldeles för svagt ordval. Hatar hatar hatar att förlora. Att vinna är inte hälften så roligt som det är vidrigt att förlora.

The Four Tops:
He knows his destiny
is his alone to choose

Johnny Bragd:
Röker Four Tops crack? Den person som tror att den på egen hand kontrollerar sitt öde är arrogant för att inte säga korkad. Aaaah, just det ja de sjunger om en man.

The Four Tops:
What is a man,
What is a man?
Just what is a man?

Johnny Bragd:
Bra jävla fråga.

Props till Ninna Gee som fick mig att upptäcka den här grymma låten (då i en av många remakes) i den briljanta filmen Men at Kastrup.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Johnny! Och tack för propsen! Mamma, Theo och jag gillade analysen. Puss och Kram,
Ninna Gee