onsdag, december 16, 2009

Att förutspå jordens undergång är fredsivrande?

Stockholm, 15 december 2009.

Våra nordiska grannar gör sitt bästa för att sätta Norden på kartan. Och då pratar jag inte om fiolspelaren i Eurovision eller arenafyllot i Parken.

Fredspriset hade blivit lite mossigt tyckte norrmännen. Så varför inte ge fredspriset till 2000-talets egen Nostradamus, Al Gore? Skrämma upp hela världen till en likriktad skock rädda får, det är en fredshandling om jag någonsin sett en.

Året därpå gick fredspriset till nån finne som ingen brydde sig om, så naturligtvis var man tvungen att hotta upp festen lite grand i år. Så varför inte ge fredspriset till en snubbe som inte åstadkommit någonting (ännu åtminstone) i praktiken och som kort efter (pr-tricket) utmärkelsen följde i Bush fotspår och skickade ytterligare 30000 soldater till Afghanistan? Låt scientologen Will Smith hosta galan och saken är biff. Given succé.

I dagarna riktas världens blickar mot Köpenhamn för en visning av julhelgens givna blockbuster movie, Klimatkonferensen aka Star Wars VII - The Climate Eco Heroes.

I rollerna: ett gäng korrupta M.T. Suits som har noll koll på klimat men 100% koll på populismens vindar.

Regi: Media och mindless sheep.

Manus: Hela världen vet om att världen håller på att gå under. Och det beror på mig. Och dig. Och din mamma. Ja, det är en obekväm sanning, men så är det. For so says Al Gore.

Handen på hjärtat. Jag har ingen aning om klimatet. Handen på hjärtat. Det har inte du heller. And that's my whole point.

Vad jag däremot har en aning om är att jag ogillar likriktad sekterism och nedtystande av avvikande åsikter och frånvaro av debatt. Jag gillar inte domedagsprofeter och losers som inte kan slå George Bush i presidentval.

Jag låter Penn & Teller få sista ordet.



Ps. Om du mot all förmodan har en annan åsikt än världens alla klimathjältar, vänligen skicka ett e-mail till climateheroes@unitednationsclimatepanel.com så kommer personalen att (radera) läsa ditt e-mail och sedan (skicka en trojansk häst) svara på ditt e-mail så fort som möjligt.

2 kommentarer:

Theo sa...

Nu får Ninna G fan ta och börja blogga igen, jag orkar inte att bragdbloggen är the only worthwhile stop på hela surfrundan... very entertaining as always i alla fall. =)

Johnny Bragd sa...

Fanks!!