måndag, augusti 03, 2009

Svenska Fotbollförbundet utan s

Var i affären och plockade upp Fotbollboken utan s som årligen ges ut av Svenska Fotbollförbundet utan s av förlaget Svenska Fotbollförlaget utan s. Jag läste inte boken, utan stod endast med boken i min hand och fann det hela patetiskt underbart tragiskt.

Jag kan förstå att fotbollsspelare i regel inte är de skarpaste knivarna i lådan. Många nedprioriterar eller hoppar av skolan tidigt för att jaga sin fotbolldröm utan s. Inget fel i det. Men låt oss anta att fotbollsspelare generellt sett är medelbegåvade, eller strax därunder. Helt logiskt då att någon gammal kostym en gång i tiden inte hade koll på grammatik och/eller stavning och döpte förbundet på ett grammatiskt inkorrekt, för att inte säga horribelt, sätt. Men det märkliga är inte att förbundet döptes fel till en början. Shit happens. Det märkliga är att förbundet är så envist att de vägrar ändra på namnet. Ungefär lika envist som köttföretaget Swedish Meats (löst översatt: svenska kukar) som mot bättre vetande fortsätter heta så.

Jag googlade Svenska Fotbollförbundet utan s och fann att förbundet funnits sedan 1904. På över 100 år har alltså förbundet vägrat ändra på namnet. Och inte nog med det. För att bevisa att de inte har fel, så döper de alltså sina kringprodukter till en massa andra ord utan s, som i detta fall Fotbollboken och Fotbollförlaget.

Så för att göra Lars-Åke Lagrell glad ska jag spendera resten av det här inlägget till att skriva ut några ord som Fotbollförbundet utan s hade varit stolta över:

Fotbollmålvakt
Fotbollklubb
Fotbollförening
Fotbolltränare
Fotboll-VM
A-landlaget
U-21 landlaget
Svenska fotbollandlaget
Landlagback i fotbollklubben Kalmar Fotbollförening
Förbundkapten

1 kommentar:

Unknown sa...

Jag har ett svagt minne av att ha hört det råkade bli fel på en skylt som skulle användas i ngt publikt sammanhang men att var för sent/dyrt att ändra och därför blev det som det blev. Skröna?