söndag, augusti 02, 2009

I ain't a killa

Big Pun - You ain't a killa


Gammal klassiker. En sjuuuukt fet låt, som får mycket rotation i min iPhone atm.

Om jag gjorde ett riktigt misstag på min lista över Top 44 Hip-hop Albums, så var det att inte inkludera Capital Punishment. Jag fick nog temporärt hjärnsläpp. Eller så var det Puns wifebeater stories som fick mig att sluta plocka ned skivan från hyllan under ett par år. Men precis som jag inte kan sluta lyssna på R Kelly fastän han är fullständigt perverterad (för att inte säga pedofil) och precis som att jag anser att MJ är the goat fastän duden var spritt språngade galen - så går det inte att komma ifrån att Pun är en av de fetaste MCs ever, trots att han pistol whipped frugan. Jag ser fram emot the upcoming movie om Pun, jag räknar med att den med rätta lovebombar the emcee, men om den också glorifierar mannen så är det onekligen aningen förljuget. Konst och person gör jag som sagt skillnad på, jag måste göra det, annars hade urvalet varit extremt begränsat. De flesta artister är ju nuts, det är därför de är artister.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Bara Gud vet hur mycket jag älskar "You Ain't a Killa" Asså jag har fuckat upp högtalare med den här låten!! Den är helt jävla otroligt underbar på alla sätt, speciellt lyriskt. Bästa linen/metaforen är ju ändå designad för dom mest inbitna Hiphop ( and all things black) älskarna "Shakin Up a Storm, Like Anita Baker"

Hur många ens vet att Quiet Storm är en del av soulmusiken? =)

Johnny Bragd sa...

Kul att se dig igen, det var länge sen! Du ligger lågt med inlägg på Iluvrnb också, know that feeling, det är en jävla grind att fylla en blogg :)

Tack för clarification på den linen, hade jag ingen aaaaning om. Fett som fan. Intresserade mig för konceptet och fann detta (säkert inte news to you..):

Quiet Storm var ett helt radio- och musikkoncept förr i tiden (nu också?):

http://en.wikipedia.org/wiki/Quiet_storm

Smokey Robinson har också en låt som heter Quiet Storm, man hör direkt att De La Soul samplat den till Breakadawn:

http://www.youtube.com/watch?v=YBFQPqBbuUA

Johnny Bragd sa...

"Hur många ens vet att Quiet Storm är en del av soulmusiken? =)"

Inte jag iaf. Uppenbarligen inte, att döma av min kommentar för 2 sekunder sen :)

Anonym sa...

Hahaha jag utgår alltid från att du VET precis vad jag snackar om :)

Aa fan jag har varit rätt kass på att uppdatera senaste tiden. Iofs så har vi alla mer eller mindre lagt av ...typ! Men jag ska snart sätta igång igen och börja blogga regelbundet. Visst är det intressant med Quiet Storm-konceptet? Det finns massvis med bra musik att hitta. En av mina favoriter är denna:

http://www.dailymotion.com/video/x7g6ak_anita-bakergood-love_music

Kan du gissa vilken grupp det är som har samplat den? Och till vilken låt också?... Utan att Googla fram det, Bragden :)

En ledtråd: "Brothers On The Block Packin' Nines Like September"

Johnny Bragd sa...

I wanna know what... duh duh duh... låter som en Tribe-låt, sen Tribe. Once again?!?

Johnny Bragd sa...

Eller nej! Den låter som Stressed out med Tribe, en av mina all time favs!!

Jag wikipediade låten men hittade ingen referens, men det är alldeles för likt för att inte vara en interpolation det som Faith sjunger??

Anonym sa...

Helt rätt kompis... helt rätt!