onsdag, april 07, 2010

Movie stars in music videos

Visst är det märkligt hur man verkligen kan gilla en eller ett par låtar av en random artist men samtidigt aldrig känna en urge att checka in artisten/bandet i sin helhet och lyssna in sig på hela eller åtminstone delar av katalogen? Lathet? Eller en korrekt instinkt att det här är peaken och att resten sannolikt bara kommer att urvattna intrycket av det man njuter av i sin avgränsade briljans?

Tom Petty är en sån artist. Av någon anledning älskar jag Learning to fly och Into the great wide open. Kan nog bero på att dessa slog igenom då man faktiskt såg på MTV, på den tiden MTV faktiskt i huvudsak spelade musikvideos. Learning to fly minns jag som en utflippad video med massa psykedeliska inslag som body painted topless W.T.s, men jag kan ha fel (för lat för att youtube it). Into the great wide open går det däremot inte att glömma för en sekund eftersom Johnny Depp (snyggcoolaste actorn ever?) hade en av musikvideohistoriens fetaste cameos i videon. Och på denna ganska långsökta väg tänkte jag droppa några till videos som förgyllts av movie stars.

Tom Petty and the Heartbreakers - Into the great wide open feat Johnny Depp and Faye Dunaway



Paul Simon - You can call me Al feat Chevy Chase



(The mother of all video cameos. Fun fact: Varje gång Al Harrington i NY Knicks sänker ett skott så spelar dem You can call me Al)

Paula Abdul - Rush Rush feat Keanu Reeves



(Mellanstadieballad. Och på den tiden fet video. OK, även fet idag.)

Fatboy Slim - Weapon of choice feat Christopher Walken



(Bara för att C-Walkens är så cool. OBS! Varning för wack song, may have to mute the sound...)

Britney Spears - Everytime feat Stephen Dwarf



(Varning för att den här duden frontar som han är actor, tydligen har han varit med i nån av Blade filmerna... tar mest med den eftersom Britney är i sin dekadenta prime här och är easily effable. OK jag har officially flippat.)

Madonna - Papa don't preach feat Danny Aiello




(På den tiden Madonna var cool. Danny Aiello är alltid cool. Synd bara att han aldrig får en decent roll.)

Aerosmith - Crazy feat Alicia Silverstone & Liv Tyler



(Puberteten. Need I say more?)

Och förstås Cryin...



Bruce Springsteen - Dancing in the dark feat Courteney Cox




(You know I had to do it.)

Heck, I could go on all day, men nu måste jag gå och lägga mig...

2 kommentarer:

I'LLAWLS'LUVYA! sa...

Inga hip-hop videos? smh :)

Johnny Bragd sa...

Hehe true men jag kom bara på Terrence Howard och Vivica Fox, kom helt enkelt inte på några good ones... tips?