lördag, juli 05, 2008

Talkin' all that jazz

Slänger in ytterligare en genre, jazz. Hur ofta har inte enkla slingor i jazzlåtar utgjort stommen i hela Hip-hop och R&B tracks?

Jay-z - Dead Presidents II



Valde Dead Presidents part II, även om det till skillnad från Dead Presidents I inte finns en video till den, helt enkelt eftersom jag anser att det är den bästa versionen. Måste hålla med Jay, angående samplingen av Nas i refrängen "Yeah, I sampled your voice/ You was using it wrong/ You made it a hot line/ I made it a hot song"

Mary J. Blige - Take me as I am





En av Marys bästa nånsin, trots att det är en relativt sen låt i hennes karriär. Tycker att Mary överlag lät bättre förut. Men på den här skivan (The breakthrough) låter hon som på andra albumet, My Life, ett album som för övrigt får betraktas som Puffys höjdpunkt som producent. På en oslagbar sampling så är Mary verkligen the queen.

Lonnie Liston Smith - Garden of peace



Låter riktigt grymt. Men vem kan påstå att sampling är av ondo, eller ännu värre brist på egen kreativitet? Personligen tycker jag att, när det görs på rätt sätt, att hip-hop låtarna ofta slår originalet, att det förädlar en bra grund. Dessutom; vilka i unga generationer hade upptäckt gamla låtar som denna om de inte kikat i konvolutets credits för att kolla vad som samplats?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jupp jag håller med om att det "förädlar en bra grund" Mary skivan var ju fet när den kom och den första singeln fick sjukt mycket rotation.

Vet inte vad man ska tycka om Nas kommentaren, men det e mest för att jag inte vill erkänna att e sant!

Johnny Bragd sa...

Fan va kul med lite kommentarer på bloggen :)

Nas kommentaren är kanske inte 100%när jag tänker på det, The World is yours är ju en grym låt i sin egen rätt... för övrigt måste jag säga att Nas vs Jay var den bästa beefen nånsin. Och Nas vann om du frågar mig, speciellt med Ether. Men å andra sidan, om inte Jay väckt Nas till liv och gett honom lite ljus igen i och med biffen, då är det frågan om nån nånsin checkat efter Nas igen.