Nyheter.
Yeah right.
Jag tror inte på nyheter. Jag tror inte ett dugg på vad de säger och det borde inte ni heller.
Att det i dagens upplysta samhälle – LOL – faktiskt fortfarande finns folk som tror på vad som sägs på ”nyheterna” på TV (eller för all del tidningar, radio you name it) är sant, är för mig helt otroligt. Precis som TV-såporna (däribland mina favoriter Days of our Lives och Glamour) skapar nyhetssändningarna en hjärndöd och beroendeframkallande relation till sina tittare. Underhållningsvärdet är ungefär densamma och skådespelet är lika illa. Manuset är dåligt genomarbetat, dialogen är utan trovärdighet och i varje nytt avsnitt säger skådespelarna EXAKT SAMMA SAK. Handlingen förs aldrig framåt och tittaren lämnas alltid med en undran om man kan få tillbaka de senaste trettio minuterna av sitt liv.
Den enda väsentliga skillnaden är att medan TV-såporna riktar sig mot hemmafruar, och en liten klick ironiska slackers, så riktar sig nyheterna till den indoktrinerade massan, annat uttryckt samhället alternativt vuxna som låtsas bry sig om ”current affairs”.
Finns det ingen mer än jag som ser sambanden?
Nyheterna använder sig av ett identiskt upplägg som allt annat inom nöjesindustrin. Det är väldigt enkelt; berätta en historia, förmedla en känsla och ta betalt för den. Har man också en riktigt bra affärsidé lyckas man hitta ett sätt att ta betalt för samma (smörja) om och om igen. Kan man vidare skapa något riktigt beroendeframkallande så har man lyckats ännu bättre, ungefär som cigaretter som ju egentligen är den ultimata affärsidén (förutom the badwill då). Och här är den ultimata cynismen; kan man DESSUTOM förpacka allting som ansvarstagande, allmänbildande och samhällsengagerande tvång – ja då har man skapat ”nyheter”. Jag säger bara sug min virtuella balle!
Jag går inte på ett ord av vad som sägs. Och jag rättar inte in mig i det indoktrinerade ledet.
Kom inte heller och prata om att vissa medier är mer seriösa än andra, det är bara rent nonsens. Det handlar bara om olika målgrupper. En ding, ding värld har en målgrupp medan Uppdrag granskning har en annan, sanningshalten är densamma, det enda som skiljer dem åt är uttrycket och förhållandet mellan producent och konsument. Gå in på vilken nyhetssajt som helst idag och alla artiklar är direkta copy/paste från deras utländska diton. Oavsett media, seriositeten/trovärdigheten är densamma. Numera refereras det t o m till skvallerbloggar som nyhetskällor och härom månaden såg jag t ex DN.se skriva om ryktena om Nicole Richies graviditet, medan CNN:s största news story i år troligtvis var Paris Hiltons fängelsevistelse.
Men sen finns ju också riktigt seriösa nyhetsinlag såklart. Som t ex Israel-Palestina-konflikten. Förlåt, sa jag nyhetsinslag? Hur är det här en nyhet? Vari ligger nyhetsvärdet? Har de inte krigat sen åtminstone nyhetssändningarnas födelse? Kan inte manusförfattarna hitta på något nytt nu? Tröttnar aldrig tittarna? Har inte detta område som till ytan är 5% av Sverige fått nog med TV-tid? Kan de för helvete inte bara sluta fred och sluta tro att de är världens mittpunkt? Hmm, det var visst de då bråkade om tydligen... Får ursäkta, jag menar inte att trivialisera, men med tanke på att vi är fler än 6 miljarder som befolkar jorden är jag relativt övertygad om att det även finns andra historier att berätta om.
Och om man som nyheterna endast strävar efter att rapportera om negativa händelser, så är jag ganska övertygad om att det finns andra negativa händelser i världen än the select few som tydligen är viktigast. Men tittare gillar historier man känner igen, därför är det bäst att köra på som man alltid gjort. Lokala nyheter med diverse våld, en värdetransport som rånats, sen riksnyheter med fokus på misslyckad inrikespolitik, en politikerintervju, nu utrikes: Israel, Bush, miljöhotet yada yada, sen sport, speedway och trav och till sist dåligt väder.
Som tittare ska man kunna hoppa in när som helst och ändå känna sig hemma. En snabb recap och man kan alla storylines. Detta har vi lärt oss av Glamour, för att inte tala om Days of our lives som funnits i över 50 år: If it ain’t broke don’t fix it.
Don’t believe everything you read. Make up your own mind. Byt kanal.
måndag, oktober 08, 2007
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar